כל מה שצריך לדעת על תרחישי ייחוס
תרחישי ייחוס משמשים לניסוח תכנית היערכות לחירום. הם נבחרים על פי קריטריונים כמו הסתברות לתרחיש, עוצמת הנזק והעלות המוערכת להתמודדות עם הנזקים. לאחר בחירת תרחישי ייחוס מסוימים ניתן לנתח את ההשלכות. בעזרת ניתוח ההשלכות בונים תכנית היערכות לחירום ומטמיעים אותה בארגון או בעסק. כמו כן, כדאי לדעת שתרחישי ייחוס קיימים במגזר הציבורי והם חלק בלתי נפרד מהפעילות השוטפת של גופי ביטחון, חינוך, ממשל מוניציפאלי, איכות סביבה ועוד.
תרחישי ייחוס מגדיר תסריט שלגביו יש לתת מענה מסוים מבחינת היערכות והכנות. הדגש הוא על מענה בתוך הארגון עצמו – ועוד לפני או ללא מעורבות של גורמים חיצוניים. זו הסיבה בגללה כל ארגון נדרש לעצמו תרחישי ייחוס שונים. ההחלטה על תרחישי ייחוס מבוססת על הערכה סבירה והיא צריכה להיות מנומקת באמצעות איסוף מידע.
איזה מקורות משמשים להכנת תרחישי ייחוס?
יש הרבה מקורות שבהם ניתן להיעזר על מנת להכין תרחישי ייחוס. ראשית, אפשר לבדוק את תרחישי הייחוס של פיקוד העורף ולגזור מהם כללי התנהגות לחירום. תרחישים אלו רלוונטיים בעיקר למצבים של מלחמה כוללת, טרור, אסון טבע וכדומה. תרחיש ייחוס מחוזי של המשרד להגנת העורף עומד לרשות הציבור הרחב והוא משמש חברות שמתמחות בניסוח תכניות היערכות לחירום.
שנית, תרחישי ייחוס נדרשים להיות מבוססים על מקורות מידע אמינים ככל האפשר. כאן ניתן למנות מקורות כמו נתוני הרשות המקומית, איומים ייחודיים לכל ארגון ותרחישי ייחוס של גורמי התשתיות הגדולים כמו רשות המים והחשמל.
סנכרון בין פרטי המידע מאפשר לחלץ מסקנות ולבנות תכנית היערכות מנומקת ומבוססת. תכנית זו חשובה לא רק לטובת הפעלת בניין הכוח בצורה יעילה יותר, אלא גם להצלת חיים.